1889: Οι Αθηναίοι αντιδρούσαν στον υπόγειο σιδηρόδρομο της Ομόνοιας!

Γυρίζουμε το χρόνο 131 χρόνια πίσω και στην εφημερίδα "Αθηναϊκή" η οποία σε δημοσίευμά της στο φύλλο της 2ας Σεπτεμβρίου 1889 διαμαρτύρεται, αντιδρά και... χλευάζει την ενδεχόμενη υπογειοποίηση του σιδηροδρόμου από την Ομόνοια ως τον Πειραιά! 


Προφανώς η Αθήνα, που τότε ήταν μια πόλη 120 χιλιάδων κατοίκων (το αναφέρει μέσα το ρεπορτάζ) δεν ήταν έτοιμη για τέτοια έργα. Που προκαλούσαν τη χλεύη, όπως θα διαπιστώσετε.

Όπως και να το κάνουμε, έχει μεγάλο και ιστορικό ενδιαφέρον να διαβάσεις μια αθηναϊκή εφημερίδα του έτους 1889... Του 19ου αιώνα δηλαδή!

Ιδού λοιπόν οι πρώτες αντιδράσεις.


Στη συνέχεια γίνεται... επίθεση προς τον Στέφανο Ψύχα, τον ομογενή εργολάβο του έργου για την επέκταση της γραμμής από το Θησείο ως την Ομόνοια. Εκείνος είχε την ιδέα της υπογειοποίησης αλλά η εφημερίδα θυμάται τους χαρακτηρισμούς "βρωμηούς" για τους ομοεθνείς του αλλά και ανέφερε υποψίες για τους πραγματικούς σκοπούς του.


Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι το έργο από τον κεντρικό (τότε) σταθμό του Θησείου ως την Ομόνοια ολοκληρώθηκε το 1893. Μάλιστα το Μέγαρο Στέφανου Ψύχα που αποτελούσε την οικία του είναι το ΥΠΕΡΟΧΟ κτίριο όπου σήμερα βρίσκεται η Ιταλική πρεσβεία στη γωνία Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας και Σέκερη (μπορείτε να το δείτε με ένα κλικ εδώ)

Το ρεπορτάζ αποκαλύπτει κι άλλα ζητήματα. Όπως πχ ότι οι οικοπεδούχοι έχαναν τις περιουσίες τους για... ένα κομμάτι ψωμί (βάσει των εκτιμήσεων) ώστε να τρυπηθεί η γη ενώ έγινε λόγος για τεράστιο ηθικό ατόπημα επειδή ο Ψύχας ήθελε να κάνει τη στάση της Ομόνοιας εκεί που βρισκόταν η οικία Κουντουριώτη!!!


Υπήρχαν όμως κι άλλα σοβαρά ζητήματα τα οποία έθετε η εφημερίδα σχετικά με το μεγάλο έργο που φανταζόταν ο Στέφανος Ψύχας


Οι αντιδράσεις συνεχίζονταν (εδώ αναφέρεται και ο τότε πληθυσμός της Αθήνας)


Και καταλήγει το ρεπορτάζ με το ότι θίγονται τα συμφέροντα των ενοικιαστών καταστημάτων στην οδό Αθηνάς καθώς θα έπρεπε εντός διμήνου να εγκαταλείψουν τα μαγαζιά τους. Όμως είχε παρέλθει η εποχή της ενοικιάσεως καταστημάτων, οπότε θα έμεναν στο δρόμο και δεν θα ήξεραν από που θα ζητούσαν αποζημίωση...


Πηγή: Εφημερίδα "Αθηναϊκή" (2 Σεπτεμβρίου 1889)

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Νότιο Σουδάν: Από τα καμπ συγκέντρωσης προσφύγων στην αποθέωση στο Παρίσι

Jarmila Kratochvilova: Πιάστε τη αν μπορείτε!

Το παζλ του πλανήτη: Οι χώρες που έχουν πρόβλημα αναγνώρισης!